web site script satış
web site script satış

Tatil sitesi dolandırıcılığı: Birebir kopyalıyorlar

Tüketiciler Birliği Antalya Şube Lideri Neşet Gündüz, düzmece tatil sitelerine karşı uyardı. Gündüz, son periyotta 38 uydurma sitenin tespit edilip erişime kapatıldığını belirtti.

ANTALYA – Yaz döneminde tatil kentlerine rezervasyonlar artarken, online süreç trafiğinin ağır olduğu bu mecra dolandırıcılığın yeni adresi oldu. Turizm ve seyahat acentelerinin, 5 yıldızlı otellerin internet sitelerini kopyalayıp bu adreslerden tatil ilanları yayınlayan dolandırıcılar, kendilerine ulaşan tüketicileri geçersiz rezervasyonlarla mağdur ediyor. Dolandırıcılar bu yolla yüklü ölçüde haksız çıkar elde ederken, bütçelerine uygun tatil arayışında olanlarsa yaz için plan yaptıklarını zannederken çok büyük kayba uğruyor.

Tüketiciler Birliği Antalya Şube Lideri Neşet Gündüz, son devirde sistemlerine bu mevzuda çok sayıda müracaat düştüğünü belirterek tatil arayışında olanları uyarıyor.

‘İNSANLARA HAYALİ TATİL SATIYORLAR’

Bu siteler aracılığıyla dolandırılanlardan biri de Kutluhan Akın. Dolandırıcılık sistemini anlatan Akın şunları söyledi: “İnsanlara hayali tatil ve devre mülk satıyorlar. Tuzağa düşürmek istedikleri şahıslara anket ismi altında ‘evli misiniz, kaç yaşındasınız, eşiniz kaç yaşında?’ üzere kolay birkaç soru soruyorlar. Ödemeleri aldıktan sonra, ‘tatil çekinizi almak için ofisimize gelmeniz gerekiyor. Ne vakit müsaitseniz gelin’ diyorlar. Lakin şirket ofisinin bulunduğu yere gidenler, görüştükleri bireylerin asıl şirketle bir kontaklarının bulunmadığını anlıyor.”

‘WEB SİTELERİ BİREBİR KOPYALANIYOR’

Bu siteleri gerçeğinden ayırt etmenin sıkıntı olduğunu tabir eden Tüketiciler Birliği Antalya Şube Lideri Neşet Gündüz, “Tatil satışı yapan şirketlerin ve otellerin internet siteleri kopyalanarak oluşturulan düzmece rezervasyonlara karşı tüketicileri uyarmak istiyorum. Yalnızca bir otelin internet sitesinin kopyası üzerinden 300 bin lira vurgun yaptılar. En son tespit edilebilen 38 kopya site erişime kapatılıp, gerekli türel süreçler başlatıldı. Dijital çağ, hayatımızı her ne kadar kolaylaştırsa da tekrar de kullanırken çok dikkatli olmak gerekiyor. Her şeyin kopyası üretilebildiği üzere otel ve acentelerin resmi web siteleri de kopyalanabiliyor, çok gibisi üretilebiliyor yahut birebir kopyalanabiliyor” dedi.

‘GÜVENİLİR SİTELERİN TÜRSAB KODU VAR’

Gündüz, tüketicilerin bu sahteciliğe aldanmamak için nelere dikkat etmeleri gerektiğini de şöyle sıraladı: “Öncelikle web sitesinin, otelin ya da acentenin orjinal internet sitesi olup olmadığını dikkatle sorgulamak gerekir. Emniyetli sitelerin Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği’nden (TÜRSAB) aldıkları bir kod var. Kural gereği bu kodu her acente kendi web sitesinde belirtmek zorunda. Tatil satın alacak bireyler, kontakta oldukları internet sitesinde öncelikle bu kodun olup olmadığını denetim etmeleri gerekiyor. Otellerin davet merkezleri de kopyalanabilir. O nedenle dikkat edilmesi gereken en değerli husus, otellerin ve acentelerin resmi internet sitelerinde yer alan TÜRSAB kodu. Bu kodu da TÜRSAB’ın sitesinden ulaşılabilecek doğrulama kodu ve web sitesi linkiyle birlikte TÜRSAB’ın doğrulama sistemine girerek onaylatabilirler.”

Gündüz, tatil sigortasının ehemmiyetine değinerek “Böyle bir durumda mağduriyet yaşamamanın temel şartı, tatil satın alırken seyahat ve tatil sigortası yaptırmaktır. Bugün tatil sigortası yaptırmadan rezervasyon yaptırmak, kumar oynamak üzeredir. Fakat bunu yaparken sigorta poliçesini dikkatle incelemek, muafiyetler neler, sigorta neleri kapsıyor, öğrenmek gerekiyor. Hangi durumlar, riskler çıktığında, sigorta şirketi kaybın ne kadarını iade edecek? Bu, poliçede net olmalı, değilse itiraz edip düzelttirmeliler. Sigorta yaptırırken kalınacak otelin ve acentenin isimlerini yazdırmak değerli. Sigorta şirketi poliçeyi verdiği andan itibaren müteselsil sorumluluk altına da girmiş demektir” dedi.

‘ANTALYA ALAN KODLU TELEFON KONTAĞI ALINIYOR’

Bu sitelerde gerçekte olana emsal telefon numaraları kullanıldığını, Antalya’nın alan kodu ‘242’ ile başlayan bir IP telefon kontağı da alınabildiğini söyleyen Gündüz, “Verilen telefon numaralarının doğruluğu, küçük bir araştırmayla denetim edilebilir. Bu türlü tuzaklara karşı temkinli davranış geliştirebilmeleri için tüketicilerin toplumsal medya kanallarını inançlı kullanabiliyor olmaları da çok kıymetli. Şifrelerin daha inançlı kullanılabileceği birçok uygulama geliştirildi. Dijital mecrada önlem, birçok durumda riskleri azaltır, gaye olmanın önüne geçer. Acente ve otellere de burada misyon düşüyor. Tüm tesis işletmecileri, kendi internet sitelerinin bir kopyasının olup olmadığını nizamlı olarak takip etmeli, açıldığında süratli fark etmeli” diye konuştu.

‘KALDIĞINIZ OTEL İLANDAKİ ÜZERE ÇIKMAZSA BELGELEYİN’

Tüketicinin, kaldığı otel görselde olduğu ya da anlatıldığı üzere çıkmazsa, bu mağduriyetin de itiraz konusu olabileceğini belirten Gündüz’e nazaran, bu durumda tatil satılırken yapılan yanıltıcılığın belgelenmesi gerekiyor. Gündüz, bu türlü bir durumda yapılması gerekenleri de şöyle anlattı: “Cep telefonları ile mevcut durumu fotoğraflamaları yahut görüntü çekmeleri halinde itiraz talihi doğar. Hatta yapabilirse tutanak tutunup tatilcilerden, tesis yöneticilerinden imza almak da hukuksal mecrada kıymetli. Bu şahıslar, tatilden döndüklerinde anlaştıkları acenteye, ‘dört yıldızlı dediğin otel iki yıldızlı çıktı. Odanız denizi görecek dediniz, görmedik. İmkanlar, açık büfe üzere vaatler tutmadı’ üzere aldatıcı ögeleri sunarak yaptıkları muahedeye itiraz edebilirler. Belgelenen usulsüzlüğün fiyat farkının yahut tamamının iadesi için talepte bulunabilirler. Acente yahut rezervasyon yapılan otel bunları kabul etmediği takdirde hem TÜRSAB’a şikâyette bulunulabilir hem de tüketici hakem heyetine fiili ve internet üzerinden başvurularak ödenen fiyatın makul bir ölçüsü ya da tamamı geri alınabilir.”

BU KONUYU SOSYAL MEDYA HESAPLARINDA PAYLAŞ
ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ